19.01.2015
Jako u všech sociologických výzkumů, i zde záleží na otázce a naše tvrzení jsou samozřejmě míněna s jistou nadsázkou. Respondenti výzkumu Advertising Specialty Institute byli zkrátka požádáni, aby si vybavili tři předměty opatřené reklamním sdělením, které dostali v posledních 12 měsících. Kompletní grafy jsme uvedli již dříve a jen ze zvědavosti jsme tehdy porovnali četnost darování jednotlivých druhů reklamních předmětů (bez ohledu na místa). Něco podobného provedeme i dnes, ovšem opačně: sečteme procentní body všech druhů reklamní předměty s vlastním potiskem pro každou konkrétní lokalitu. Jako celkově nejobdarovávanější nám vyšli dotazovaní právě v Mexiku (konkrétně v Mexico City a Monterrey). Za ním následují města a státy v tomto pořadí: Řím, Sydney, USA, Madrid, Berlín, Kanada, Londýn a Paříž, kterou jsme vzali za srovnávací jednotku.
Vítěznou „mexickou trojku“ uvede nápojové nádobí. Respondenti jižního souseda Spojených států je uvedli dvojnásobně proti v pořadí druhým dotazovaným v USA a asi pětkrát více než v opět „poslední“ Paříži. Jak dokazuje druhý graf, dominance Mexika v tomto druhu reklamních předmětů je velmi výrazná.
Výzkum sice nerozlišuje, zda v Mexiku mezi reklamními čepicemi vedou sombrera před kšiltovkami, v každém případě zde čepice vítězí před ostatními lokalitami s 38 % respondentů. Sestup v dalších místech už není tak prudký jako u reklamních hrnků, sklenic a jejich souprav a o poslední místo se tentokrát Paříž dělí s Londýnem.
Ještě vyrovnanější jsou data u reklamních tašek, kde Mexiko obdrželo také s 38 % před Římem v těsném závěsu, ale tašky jsou z této trojice reklamních předmětů všemi respondenty výzkumu uváděné nejvíce.
A v čem v Mexiku vedou ještě, ovšem v negativním smyslu slova? Tím je velmi důležitý aspekt pro zadavatele reklamních předmětů – co s nimi udělají? Respondenti, kteří si nechtějí předměty ponechat, je s výjimkou Mexika hlavně předávají dál. Vyhazuje je „pouze“ od 15 % (Londýn) do 28 % (Berlín) z nich, zatímco v obou mexických metropolích jde o celých 42 % dotazovaných.
Ponechme stranou nejisté úvahy, o čem tento údaj v Mexiku vypovídá. Jisté je, že dobře zvolený dodavatel může pozitivní údaje zvýšit a negativní snížit kdekoliv na světě.
Nejhledanější dotazy
Kategorie