Otázky & Odpovědi
Dobrý den, jako pro každou společnost jsou i pro nás důležité ceny za zboží a služby. Už se nám ale stalo, že cenově nejvýhodnější reklamní předměty, pro které jsme se rozhodli v tendru, se vlastně nedaly použít. Jak máme postupovat?
Zákazníky i nás jako dodavatele obecně trápí stále se snižující kvalita reklamních a dárkových předmětů v souvislosti s tlakem na cenu. Pamatuji si situace, kdy jsem ještě před zhruba patnácti lety mohl zákazníkům říkat, že když najdou v katalozích stejně vyhlížející předměty, tak pravděpodobně i stejné budou. Dnes je už téměř jisté, že tomu tak není. Jde o velký problém hlavně právě ve výběrových řízeních, kde se rozhoduje především podle ceny a sami zadavatelé pak zjišťují, že sice vytendrovali nejlepší cenu, ale předměty se ukázaly jako nekvalitní a často jsou opravdu nepoužitelné.
Specifické jsou v tomto ohledu veřejné zakázky, ovšem ani podle novely zákona o veřejných zakázkách, platné od dubna roku 2012, nemusí být cena jediným rozhodujícím kritériem.
Dokonce ve výroční zprávě Ministerstva pro místní rozvoj, do jehož gesce zákon o veřejných zakázkách patří, se píše: „Důvodem (pozn.: volby nejnižší ceny) může být neustále zdůrazňovaná nutnost snižování nákladů na veřejné zakázky. Lze se oprávněně domnívat, že zadavatelé ve snaze šetřit stanoví cenu jako jediné hodnotící kritérium, což - pokud nejsou dostatečně přesně stanoveny zadávací podmínky - může mít negativní vliv na kvalitu plnění veřejné zakázky.“
Společnost iMi Partner za 21 let své existence vždy dbala o (některými firmami jen zmiňovaný) výhodný poměr kvality a ceny. Důsledně prověřovaní a vybíraní výrobci a další dodavatelé znají dobře požadavky naše i zadavatelů a díky této spolupráci se poměr kvality k ceně může stále zvyšovat. Ke kvalitě samozřejmě patří také užitná hodnota reklamních předmětů a dárků, a pokud cílové skupiny obdrží předměty nepoužitelné, dárce škodí nejen jim, ale i sobě, své pověsti (o významu orientace na zákazníky jsme podrobně psali zde). Ať již jde o soukromou nebo veřejnou instituci, je tedy na místě zvolit seriózního a prověřeného dodavatele, který odevzdá kvalitu od zadání zakázky až po dodání zboží.
Marek Ivica
Obchodní ředitel iMi Partner, a.s.
|