Otázky & Odpovědi
Dobrý den, mám dotaz, jestli bude mít posilující US dolar vliv na ceny reklamních předmětů?
Koruna vůči americkému dolaru oslabuje už rok a další měsíce tomu jistě nebude jinak. Velká část reklamních a dárkových předmětů je dovážena z regionů obchodujících v dolarech, a tak se vyplatí tento sortiment nakupovat za současné ceny právě teď. Zdražení dolaru se v novém roce na tvorbě cen bezpochyby projeví. Pocítí to i koncoví zákazníci nakupující běžné spotřební zboží. Ti si sáhnou do kapes hlouběji ještě dříve (tedy před Vánoci), než tomu bude u nákupu reklamních a dárkových předmětů. Pořídit nyní nejen vánoční dárky pro obchodní partnery či zaměstnance, ale i reklamní předměty pro cílové skupiny v rámci komunikačních kampaní pro nový rok je rozhodně výhodné.
Kurz koruny vůči dolaru zažil od loňského listopadu zajímavý vývoj. Do 19 korun za jeden dolar zasáhla listopadová intervence ČNB, která zvýhodnila vývoz skokem na 20 korun za dolar. Tato cena se s drobnými výkyvy udržela až do poloviny letošního roku, odkdy kurz rostl a v současnosti se pohybuje už nad 22 korunami. Oslabování vůči dolaru se týká jak české koruny, tak i Eura. Souvisí to s rozdílným vývojem hospodářství EU a USA, stejně jako s výraznějším dopadem ukrajinské krize na ekonomiky evropských států než USA.
Významná část z tisíců katalogových reklamních předmětů a dárků je z produkce prověřených výrobců v Číně a dalších zemích, kde je právě americký dolar zatím hlavní měnou pro vypořádání mezinárodního obchodu. Podobně je tomu i v případě reklamních předmětů vyráběných na míru, stejně jako u luxusních dárkových předmětů pro vaření, stolování a relaxaci značky Vanilla Season a vybavení pro milovníky outdooru, sportovních aktivit a kempingu značky Schwarzwolf Outdoor.
Dolar je tedy zatím hlavní měnou. Je otázka, co v dlouhodobém horizontu provede s více než padesátiletou pozicí dolaru jako globální měny jednání Ruska a Číny o jeho vynechání ve vzájemných obchodech, dohoda zemí BRICS o založení společné rozvojové banky a snaha Číny o vytvoření nové globální měny, kterou USA a EU zatím odmítají. Pro nejbližší dobu tedy platí výše napsané – kupovat právě nyní se rozhodně vyplatí.
Veronika Vykoupilová
Ředitelka logistiky iMi Partner, a.s.
|