14.11.2013
Když jsme zmínili ovoce, co třeba Evino jablko Adamovi? S nadsázkou lze říci, že "reklamní" efekt tohoto předmětu pociťujeme dodnes. Možná prvními skutečnými reklamními předměty byly makety zboží, kterými už v antice obchodníci a řemeslníci před svými obchody a dílnami prezentovali nabídku. Vlastně šlo i o prvopočátek současných POP a POS instalací. A není bez zajímavosti, že slovo reklama pochází z latiny - reclamare ve starověkém Římě sice znamenalo opakovaně protestovat, ale postupně naštěstí nabylo pozitivní smysl.
Reklamní nástroje jako ruční nápisy, vývěsní štíty a vyvolávání dostaly silného pomocníka v podobě tištěných plakátů a letáků po objevu knihtisku v závěru středověku. Noviny se začaly tisknout už na začátku 17. století a první inzeráty v nich se objevily v Anglii, kde tehdy vznikla dokonce škola pro pracovníky v reklamě. První doložený reklamní předmět určený k předání sice vznikl až ve století dalším, stál ovšem za to. Byl jím pamětní přívěsek u příležitosti zvolení prvního amerického prezidenta George Washingtona v dubnu roku 1789.
S rozvojem průmyslu a tedy i výroby spotřebního zboží ve vrcholném novověku se bouřlivě vyvíjela také reklama. Například česká obchodní propagace byla podpořena a vlastně legalizovaná živnostenským zákonem z roku 1859. První skutečně reklamní předmět v současném pojetí vyrobil jistý Jasper Freemont Meek ve státě Ohio také v druhé polovině 19. století. A jsme opět u novin, protože pan Meek jedny ve městě Coshocton tiskl a vydával. Mezi vydáními jako dobrý podnikatel potřeboval vytížit svůj tiskařský stroj. Jednou s panem Cantwellem, vlastníkem obchodu s obuví, na ulici viděli, jak jednomu chlapci upadly školní knihy do bláta. Jak už to bývá, velké myšlenky a činy začínají u podobných drobností. Pan Meek po dohodě s přítelem obuvníkem začal potiskovat plátěné tašky nápisem "Buy Cantwell Shoes". Zdarma je pak dostávali chlapci, kteří obchod s obuví navštívili a poté v nich své učebnice cestou do školy i domů přenášeli vlastně po celém městě. Nárůst obchodů a povědomí o Cantwellově firmě dovedl pana Meeka k založení první továrny na výrobu reklamních předmětů, která do roku 1889 neměla konkurenci.
Je pouze náhodou, že v tomtéž roce zakladatel světoznámé značky psacích potřeb Parker přihlásil první patent na své plnicí pero. Příští rok tak značka oslaví 125. výročí vzniku.
Trh reklamních a dárkových předmětů se postupně stal velmi významným odběratelem značkových předmětů, určených širokému spektru cílových skupin v rámci B2B i B2C.
Hanes - oděvní gigant stál na počátku minulého století u zrodu dvoudílného spodního prádla, ale také první na světě vyráběl tričko jako samostatný oděv. A byla to právě tato značka, která se postarala o vznik pojmu reklamní textil, v jejím případě s puncem výjimečnosti.
Waterman - u zrodu jedné z nejvýznamnějších značek psacích potřeb stála opět drobná příhoda. Když v roce 1883 pojišťovací agent L. E. Waterman udělal kaňku ve smlouvě a přišel tak o klienta, rozhodl se to změnit a už o rok později podal patent na nové plnění per. Jak Waterman, tak i další značkové psací potřeby se obdarovaným líbí. A nejen o Vánocích.
Swarowski - otec zakladatel světoznámého výrobce broušeného křišťálového skla pro luxusní šperky, oděvy a další výrobky se narodil v roce 1862 u Jablonce nad Nisou. Jmenoval se Daniel Swarowski a již za jeho života měla jeho firma světové renomé.
Schwarzwolf - v porovnání s výše uvedenými je značka předmětů pro vyznavače outdoorových, sportovních a dalších volnočasových aktivit mládětem. Tedy spíše teenagerem, protože příští rok oslaví 15. výročí. Za tu dobu se však už značka naučila cenit své vlčí zuby zdaleka nejen u nás.
Vanilla Season - dárkové předměty pro vaření, stolování a relaxaci této značky před několika měsíci oslavily teprve dvouleté výročí, ale kdoví, třeba jednou (podobně jako Schwarzwolf) oslaví trojciferná jubilea, a to beze stopy stárnutí.
Nejhledanější dotazy
Kategorie