16.06.2011
Šaty zkrátka dělají člověka, jak praví přísloví. Málokomu nezáleží na názoru okolí na jeho osobu a prostřednictvím oblečení působíme na lidi kolem a současně na svůj pocit z nás samotných.
Pokud zůstaneme u reklamního textilu, jeho obliba u odběratelů je dána také tím, že jde o jeden z nejefektivnějších nosičů firemního sdělení. Podle průzkumu amerického Advertising Specialty Institute jsou náklady na jedno zhlédnutí motivu u reklamního textilu asi 5krát nižší než v případě TV spotu.
Reklama, která se prostřednictvím člověka pohybuje na veřejnosti, je i v rámci produktů 3DR mimořádně účinná, ačkoliv už dávno nejde o logo vytištěné přes celou šířku trika nebo kšiltu čepice. Proti roku 2009 vloni klesl prodej reklamního textilu v USA o mizivý zlomek procenta. Uvnitř komodity však stále narůstá podíl výrobků z ekotextilií, ročně je to o desítky procent. Stejně jako kdekoliv jinde mají nejvyšší podíl oděvy pro volný čas, které se převážně vyrábějí ze stále sofistikovanějších funkčních materiálů. Jiným textilem jsou dále v grafu míněny výrobky jako ručníky, deštníky, prostírání atp.
Na stříbrném postu se v USA drží psací potřeby, které se podobně jako třetí kalendáře a diáře blíží k desetině celkového obratu reklamních a dárkových předmětů. Oba typy předmětů také proti předchozímu roku vloni zaznamenaly nárůst.
Překvapivý je vcelku lineární pokles obratu u následujících komodit. Asi překvapí potraviny a nápoje téměř na konci výčtu s pouhým jedním a půl procentem, ale možná že v „óbézních“ USA jsou takové dárky považovány za neslušnost? Posledním hodinkám s necelým jedním procentem klesl obrat proti roku 2009 o celou třetinu. Kdoví co se nehodí sdělit darováním v jejich případě?
A co vše se skrývá v kategorii „pro osobní potřebu“? Náprsní tašky, sluneční brýle, kapesní nože… Ačkoliv trh reklamních a dárkových předmětů se stále více kloní k produktům na míru a personalizaci, nízký podíl osobních předmětů zřejmě nepřekvapí, protože jde většinou o manažerské dárky.
A podobně je možné rozebírat další položky. Americký trh 3DR za tu námahu jistě stojí.
Tabulka: Prodej podle kategorií výrobků v %
Kategorie | 2009 | 2010 |
reklamní textil | 31,20% | 31,13% |
psací potřeby | 8,68% | 9,04% |
kalendáře a diáře | 7,14% | 8,37% |
nápojové nádobí | 6,79% | 7,00% |
tašky | 7,61% | 6,46% |
kancelářské potřeby | 5,23% | 5,28% |
ceny a šperky | 3,61% | 3,77% |
jiný textil | 2,31% | 3,15% |
elektronika | 1,56% | 3,12% |
ostatní předměty | 1,76% | 2,91% |
potřeby pro domácnost | 3,22% | 2,41% |
obtisky a nálepky | 1,99% | 2,26% |
sportovní potřeby | 2,95% | 2,06% |
magnetky | 1,97% | 2,02% |
odznaky a medaile | 2,01% | 1,98% |
PC doplňky | 2,32% | 1,97% |
automobilové doplňky | 1,53% | 1,69% |
jídlo a nápoje | 1,82% | 1,53% |
hry | 3,24% | 1,52% |
pro osobní potřebu | 1,38% | 1,37% |
hodin(k)y | 1,67% | 0,96% |
Pozn.: Součty nemusí dát 100 % kvůli statistickým chybám
Graf: 2010 Prodej podle kategorií výrobků v % (v závorkách údaje z roku 2009).
Nejhledanější dotazy
Kategorie